17 Keajaiban Dunia yang Mengagumkan

Views: 67

Ini adalah maklumat tentang keajaiban dunia yang mungkin tidak ramai di antara kita yang tahu dan bersyukur dengan warisan sejarah dunia yang masih berbaki kepada kita hari ini. Keajaiban dunia yang menderu ini adalah warisan kedua-dua keajaiban buatan manusia dan ilahi dalam alam semula jadi yang dipersembahkan dengan begitu indah.

1.Banaue Rice Terraces di Filipina

Dari gambar ini kelihatan luar biasa, ya, sawah irigasi kuno yang berumur 2000 tahun. Terletak di gunung Ifugao Filipina, terkenal dengan sebutan Banaue Rice Terraces. Tidak muluk-muluk, tapi Filipina merasa cukup puas seandainya Banaue Rice Terraces ditempatkan sebagai “Keajaiban Dunia ke Delapan”.

Diperkirakan, sawah yang ‘diukir’ di gunung Ifugo ini, dibuat dengan peralatan yang sangat tradisional oleh nenek moyang bangsa Filipin. Sawah petak ini berada di 1.500 meter di atas permukaan laut dan mengelilingi lereng gunung sejauh 10.360 kilometer persegi.

Yang luar biasa, nenek moyang sudah mengatur sedemikian rupa pengairan sawah yang berasal dari hutan yang berada atas persawahan itu. Penduduk setempat sampai hari ini masih menanampati juga sayuran di sawah itu.

Erosi, merupakan salah satu ancaman bagi keberadaan sawah kuno ini. Karenanya, pemerintah juga warga sekitar sangat peduli hal ini, perawatan serta rekonstruksi dilakukan terus menerus, untuk menjaga kelestariannya.

2.Sigiriya di Sri Langka

Ini adalah sisa-sisa peninggalan istana kuno yang terletak di atas bukit batu. Sigiriya atau Batu Singa, begitu sebutannya. Terletak di Matale District, Sri Lanka, dikelilingi hutan, waduk, juga kebun. Letaknya yang unik, ditambah dengan pemandangan menakjubkan, membuat Sigiriya banyak dikunjungi wisatawan. Melihat dari udara, Sigiriya seperti lukisan kuno yang mengingatkan orang pada Ajanta Caves di India.

Sigiriya dibangun pada masas pemerintahan Raja Kassapa I yang memerintah dari 477-495 AD. Tempat ini adalah satu dari tujuh peninggalan kuno yang dimiliki Sri Langka. Diduga, Sirigiya didiami sejak masa pra-sejarah. Lalu, pada abad ke-5 BC, tempat ini dipakai sebagai biara.

3. Tower of Hercules di Spanyol

Menara Hercules adalah mercu suar kuno peninggalan Romawi yang terletak di semenanjung, sekitar 2,4 kilometer (1,5 mil) dari pusat Corunna, Galicia, barat laut Spanyol. Nama Corunna berasal dari kolom kuno. Tinggi tower ini 55 meter menghadap pantai Atlantik Utara, Spanyol. Mercusuar Hercules berusia 1900 tahun, peninggalan Romawi yang masih beroperasi hingga kini Konon, usia tower ini sudah mencapai 1900 tahun, direhabilitasi tahun 1791. Ini adalah mercu suar peninggalan Romawi yang hingga kini masih difungsikan.

4. Toru, Kota Kuno di Polandia Utara yang Masih Eksis

Toru adalah kota di Polandia utara, persisnya di Vistula River. Ini adalah kota kuno yang telah ada sejak 1100 BC yang sampai sekarang masih eksis. Kota ini adalah kota kelahiran Nicolaus Copernicus (Seorang astronom, matematikawan, dan ekonom. Teorinya yang terkenal adalah matahari sebagai pusat Tata Surya, menjungkirbalikkan teori geosentris tradisional —yang menempatkan Bumi di pusat alam semesta— dianggap sebagai salah satu penemuan yang terpenting sepanjang masa, dan merupakan titik mula fundamental bagi astronomi modern dan sains modern.

Teori ini menimbulkan revolusi ilmiah) Torun kota kuno di Polandia masih eksis hingga kini. Diduga kota ini sudah ada tahun 1100 BC Toru menjadi cikal bakal pemukiman pertama di daerah itu, diperkirakan telah ada sejak 1100 BC. Kota itu berkembang pada abad pertengahan, yakni abad ke 7 hingga ke 13. Kemudian Kesatria Teutonic membangun benteng di sekitar pemukiman, antara tahun 1230-31. Pada 1263, biarawan Franciscan menetap di daerah itu mengikuti Dominika pada 1239.

Kota ini semakin berkembang dengan dibangunnya kota baru di dekat Toru. Kedua kota ini berkembang menjadi pusat perdagangan penting pada abad pertengahan.

Kalau anda melihat potret ini, sungguh menarik. Tempat ini sejak dulu hingga sekarang banyak dikunjungi. Kalau dulu karena menjadi kota dagang, sedang sekarang menjadi kota wisata yang sarat dengan sejarah masa lalu.

5.Ajanta Caves di India

Goa Ajanta di Maharashtra, salah satu dari banyak peninggalan kuno yang ada di India. Yang menakjubkan di goa ini banyak terdapat lukisan juga patung-patung Buddha bernilai seni tinggi. Diperkirakan, monumen-monumen yang ada dalam goa ini mulai digarap pada abad ke 2 BC.

Tetapi gua di Ajanta kemudiannya ditinggalkan. Selama 1300 tahun gua ini terbiar, di luarnya belukar tumbuh tinggi, akhirnya menjadi hutan yang secara automatik menyembunyikan kewujudan gua ini. Tiada siapa yang tahu bahawa terdapat ‘warisan dunia’ yang luar biasa tersimpan di sana. Sehingga akhirnya pada musim bunga tahun 1819 seorang pegawai British, secara tidak sengaja memasuki gaung yang curam.

Semakin dalam dia pergi ke sana, dan dia sangat terkejut kerana dia mendapati pintu tersembunyi di salah satu gua. Ini adalah lawatan pertama manusia selepas beribu-ribu tahun. Ketika ditemui gua tersebut hanyalah ‘rumah’ burung dan kelawar serta haiwan lain. Kapten Smith kemudian membuat penerokaan pertama untuk mengetahui ‘kandungan’ gua misteri itu. Nama Kapten Smith diketahui, kerana orang berkenaan menulis namanya di dinding gua dan tahun kedatangannya. Dia menulis, “Kapten Smith, April 1819”.

6. Lembah Bunga di Himalaya

Lembah Bunga adalah lembah yang berada di ketinggian Himalaya. Para pendaki juga ahli botani menggambarkan lembah itu luar biasa indah, sudah ada sejak lebih dari seabad lebih, bahkan dalam mitologi Hindu, penggambaran keberadaan lembah ini sudah ada sejak jaman dahulu kala.

Hamparan yang lembut, padang rumput yang diselingi bunga-bungaan yang berwarna-warni, sungguh indah dan hampir menyesakkan mata memandangnya. Lembah bunga yang indah itu lebih lengkap dengan latar belakang gunung dan hutan. Lembah bunga ini telah diisytiharkan sebagai taman negara (Taman Negara Nanda Devi) pada tahun 1982. Penduduk tempatan mengetahui kewujudan lembah bunga ini, mereka percaya tempat itu didiami oleh sekawanan pari-pari.

7. Metéora, Bangunan di Puncak Gunung Batu Athos, Yunani

Tengok gambar-gambar ni, pasti terpegun. Bagaimana istana boleh berdiri di atas batu. Anda boleh bayangkan betapa sukarnya membina istana ini walaupun sudah berusia ratusan tahun. Ia adalah kompleks terbesar dan terpenting biara Ortodoks Timur di Greece. Tepatnya, biara-biara ini dibina di atas batu Athos.

Terdapat enam biara di kompleks ini. Tepatnya terletak di kawasan Thessaly, berhampiran sungai Pineios, pinggir barat laut Central Greece. Apa yang agak menarik ialah akses ke biara itu sangat sukar. Dikatakan dahulu, untuk sampai ke biara, joran panjang atau sejenis pukat digunakan untuk menaikkan dan menurunkan barang termasuk manusia. Ia memerlukan kekuatan iman untuk mencapai biara ini.


8.Chichen Itza

Ia adalah tinggalan arkeologi yang paling lengkap dan terpelihara dengan baik bagi orang Maya di Mexico. Menurut buku budaya Maya dari Chilam Balam, kompleks kuil ini dibina antara 502-522 Masihi. Orang Maya hanya mendudukinya selama 200 tahun, kemudian mereka berpindah ke kawasan pantai Campeche. Itza ialah titik pusat kompleks bangunan lain seperti Piramid Kukulcan, Kuil Chac Mool dan bangunan Thousand Pole.


9. Colosseum Italia, Roma

Merupakan sebuah teater/amfiteater besar, terletak di ibu kota Itali, Rom, nama asalnya “Amphiteater Flavian”, diasaskan oleh Raja Vespasian dan disiapkan oleh anaknya Titus. Ada yang berpendapat bahawa Colosseum dicipta pada 79 SM. Asal usul nama Colosseum berasal dari patung setinggi 130 kaki atau 40 m bernama Colossus. Tempat ini ditetapkan untuk menampung 50,000 penonton.


10. Great Wall of China

Tembok Besar China atau Tembok Besar ialah bangunan terpanjang yang pernah dibuat oleh manusia, terletak di Republik Rakyat China. Panjangnya ialah 6,400 kilometer (dari kawasan Sanhai Pass di timur hingga Lop Nur di barat) dan 8 meter tinggi dengan tujuan menghalang pencerobohan Mongol dari Utara ketika itu. Lebar bahagian atas ialah 5 m, manakala lebar bahagian bawah ialah 8 m. Setiap 180-270 m membuat sejenis menara tinjau. Ketinggian menara tinjau ialah 11-12 m. Untuk membuat tembok raksasa ini, ia mengambil masa ratusan tahun pada zaman pelbagai maharaja.


11. Machu Picchu di Peru

Machu Picchu (“Gunung Lama” di Quechua; juga dikenali sebagai “Bandar Inca yang hilang”) ialah tapak runtuhan Inca pra-Columbus yang terletak di kawasan pergunungan pada ketinggian kira-kira 2,350 m. atas paras laut. Terletak di atas lembah Urubamba di Peru, kira-kira 70 km barat laut Cusco. Ia adalah simbol Empayar Inca yang paling terkenal. Ia dibina sekitar 1450, tetapi ditinggalkan seratus tahun kemudian, apabila Sepanyol menakluki Empayar Incan.


12. Petra di Yordania

Merupakan tapak arkeologi di Jordan, terletak di dataran rendah di antara gunung-gunung yang membentuk sayap timur Wadi Araba, sebuah lembah besar yang memanjang dari Laut Mati hingga Teluk Aqaba. Petra ialah sebuah bandar yang diasaskan dengan mengukir dinding batu di Jordan. Simbol kejuruteraan dan perlindungan. Bandar ini diasaskan dengan menggali dan mengukir batu setinggi 40 meter. Petra adalah ibu kota empayar Nabatean. Diasaskan pada 9SM-40M oleh Raja Aretas IV sebagai kita yang sukar ditembusi musuh dan selamat daripada bencana alam seperti ribut pasir. Orang Nabatean membina Petra dengan sistem pengairan yang sangat kompleks. Terdapat saluran air dan saluran air yang menyalurkan air bersih ke bandar, dengan itu mengelakkan banjir secara tiba-tiba. Mereka juga mempunyai teknologi hidraulik untuk mengangkat air.


13. Taj Mahal di Agra, India

Merupakan sebuah monumen yang terletak di Agra, India. Ia dibina atas kehendak Maharaja Mughal Shah Jahan, anak kepada Jahangir, sebagai makam untuk isteri Parsinya, Arjumand Banu Begum, juga dikenali sebagai Mumtaz-ul-Zamani atau Mumtaz Mahal. Pembinaan mengambil masa 23 tahun (1630-1653) dan merupakan karya seni bina Mughal. Shah Jahan mengarahkan Ustad Ahmad membina bangunan ini. Ustaz Ahmad mengumpulkan 20,000 pekerja yang terdiri daripada tukang batu, tukang emas, dan pengukir terkenal dari seluruh dunia. Dengan bumbung, kubah dan menara yang diperbuat daripada marmar putih, serta seni mozek yang indah. Sebanyak 43 jenis batu permata, termasuk berlian, jed, kristal, gasing, dan nilam telah digunakan untuk mencantikkan Taj Mahal.


14. Giza Pyramid – Nekropolis Giza

Adalah piramida tertua dan terbesar dari tiga piramida yang ada di Nekropolis Giza. Dibangun sebagai makam untuk firaun dinasti keempat Mesir, Khufu. Dibangun selama lebih dari 20 tahun dan diperkirakan berlangsung pada sekitar tahun 2560 SM. Tiga piramida yang lebih kecil untuk istri Khufu, dan sebuah piramida “satelit” yang lebih kecil lagi, berupa lintasan yang ditinggikan, dan makam-makam mastaba berukuran kecil di sekeliling piramida para bangsawan.

15. Acropolis of Athens – Athena

Acropolis adalah dataran tinggi berbatu setinggi 156 m, dan terdapat beberapa runtuhan bangunan purba yang pernah menjadi kuil yang merupakan pusat bersejarah Athens. Memulakan pembinaan 1300 tahun SM. Acropolis sebenarnya adalah sebuah bandar kecil yang indah, sehingga empayar Parsi memusnahkannya pada 480 SM. Setahun kemudian tentera Yunani mengalahkan Parsi dan membina semula kuil. Antara 467 dan 404 SM, bangunan itu telah siap. Pada tahun 1834 Athens menjadi ibu kota Greece, raja Otto menetapkan Acropolis sebagai bangunan arkeologi yang dilindungi. Pada tahun 1975 Acropolis telah dipulihkan.


16. Alhambra – di Granada, Spanyol

Merupakan nama kompleks istana serta kubu tersergam indah kekhalifahan Ummayyah di Granada, selatan Sepanyol (dikenali sebagai Al-Andalus ketika kubu ini diasaskan), yang merangkumi kawasan berbukit di sempadan kota Granada. Istana ini dibina sebagai kediaman khalifah dan pembesarnya.


17. Christ The Redeemer

Atau Patung Christ the Redeemer (Bahasa Portugis: Cristo Redentor) ialah patung Jesus Christ dengan gaya seni bina Art Deco terbesar dan terletak di Rio de Janeiro, Brazil. Patung itu setinggi 38 meter dan terletak di puncak Gunung Corcovado setinggi 710 m di Taman Negara Hutan Tijuca, menghadap ke bandar.

Related Posts

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published.

%d bloggers like this: