CERITA PERTAMA

Suatu hari pada tahun 1771, Adolf Fredrick (raja Sweeden dihidangkan udang galah, kubis jeruk, telur, ikan dan arak sewaktu makan. Hidangan itu turut disertakan dengan 14 jenis sajian pencuci mulut.

Akibat terlalu tamak makan, raja itu mati kerana masalah pencernaan. Tubuhnya gagal menghadam kan makanan yang terlalu banyak dalam masa singkat.


CERITA KEDUA 

Lain pula kisah yang berlaku pada tahun 1755. Henry Hall, lelaki berusia 94 tahun merupakan orang paling tua di kalangan penjaga rumah api Rudyard. Sewaktu bertugas, berlaku percikan api pada bahagian atas menara yang kemudian bertukar menjadi kebakaran. Henry cuba memadam api tetapi gagal lalu dia berlari turun ke bawah. Sampai di bawah, lelaki tua ini mendongak ke atas, mungkin untuk melihat kebakaran yang sedang berlaku di atas menara. 

Ketika itulah serta-merta mentol yang sedang cair dimamah api jatuh tepat masuk ke dalam kerongkongnya. Angkara mentol itu, Henry menemui ajal di situ juga, Kini serpihan mentol tersebut masih disimpan dalam koleksi Muzium Scotland.


CERITA KETIGA

James Otis Jr pula adalah seorang lelaki yang menyimpan impian agar mati disambar petir. Kepada ahli keluarga dan rakan-rakan, dia sering menceritakan impiannya yang berdoa agar mati dengan cara diinginkan. Akhirnya pada 23 Mei 1783, petir menyambar cerobong asap rumah kawannya. Kebetulan James berada di laluan pintu rumah yang sangat hampir dengan cerobong itu. Akibatnya, dia turut terkena sambaran petir. Dia mati pada usia 58 tahun. Doanya dimakbulkan Tuhan.


CERITA KEEMPAT

Pada 14 Januari 1877 di bahagian selatan Dakota, Amerika Syarikat, berlaku satu insiden aneh kepada lelaki bernama David Lunt. Dalam pergelutan yang berlaku di sebuah salun, seorang lelaki memegang pistol telah melepaskan tembakan.


la mengenai kepala David. Secara logik, mangsa akan mati dengan tembakan begitu. Namun, David sembuh dan menjalani kehidupan seperti biasa. Tapi tidak lama apabila dia mengalami sakit kepala yang teruk selepas 67 hari kejadian tersebut. David akhirnya mati pada 22 Mac 1877. Menurut laporan bedah siasat, punca punca kematian disebabkan tembakan peluru itu.


CERITA KELIMA 

Seorang penulis novel dan cerita pendek Amerika, Sherwood Anderson mati kerana tertelan pencungkil gigi semasa berparti. la berlaku dalam sebuah kapal persiaran mewah yang berlayar dari Santa Lucia ke Amerika Selatan.


Awalnya, Sherwood mengadu sakit pada ba hagian abdomen. Dia di bawa ke hospital dan akhir nya mati di sana pada 8 Mac 1941. Mengikut laporan bedah siasat, Kurt mati disebabkan tidak sengaja tertelan pencungkil gigi semasa makan hidangan pembuka selera. Hidangan itu mempunyai pencungkil gigi sebagai hiasan.


CERITA KEENAM 

Pemandu Formula One, Alan Stacey, terbunuh semasa perlumbaan Belgian Grand Prix pada tahun 1960. Kereta Lotus 18-Climax yang dipandunya terbabas pada kelajuan 190 kilometer. Kemalangan itu meragut nyawa Alan di tempat kejadian. Punca kemalangan bukan kerana kelajuan kereta, tapi oleh seekor burung yang jatuh dan tepat mengenai muka Alan. Kerana terkejut dan tumpuannya terganggu. keretanya terbabas.


CERITA KETUJUH

Seorang pendakwa raya, Garry Hoy menemui ajal setelah jatuh dari tingkat 24 bangunan Toronto Dominion Centre di Kanada. Puncanya? Garry mahu membuktikan pada sekumpulan pelawat bahawa cermin tingkap di bilik mesyuarat itu tidak mampu di pecahkan. Lalu, dia berlari dan merempuh cermin tersebut. Benar, cermin itu tidak pecah. Sebaliknya, rempuhan Garry menyebabkan cermin itu tertanggal dari bing. kainya, menyebabkan lelaki tua itu terjunam jatuh dari tingkap dan melayang ke bawah.


CERITA KELAPAN 


Seorang pakar matematik dan logikal dari Amerika, Kurt Godel mati akibat kelaparan. Bukan kerana miskin, tapi kerana tidak dapat makan masakan isterinya, Adele. Apabila isterinya ditahan dalam wad selama enam bulan kerana sakit, Kurt tidak mahu menjamah makanan lain selain hanya masakan isterinya. Lelaki ini amat fobia dengan makanan luar kerana takut diracun. Akhirnya pada 14 Januari 1978, Kurt mati kerana kelaparan. Beratnya ketika itu hanya 29.48 kg.